Abstract
What is the pedagogical value of the Virtual Classroom for the students and for the teachers?
This work presents the results of a longitudinal study about the integration of the Virtual
Classroom at the university and analyzes, from a comprehensive perspective, the types of uses
of the VC in a formal learning environment like at the University, where the presence of the
teacher is a must. It sets forth the concept of the pedagogical value understood as the benefit the
users perceive from this tool as a means of support in their teaching-learning process. This value
can only be recognized when it is used in a concrete experience within a learning situation. For
this, the study is structured in four levels of complementary analysis: the evolution of the use of
the VC at the UPC, the perception of the use of the ITC’s (Information Technology and
Communication) in education, the purposes of the uses of the VC and the perception of the
pedagogical value of the VC. Finally, the article discusses how the Virtual Classroom amplifies
the pedagogical practice and declares that the sole presence of such technological tool does not
necessarily mean an evolution in these practices. Without doubt, the article demands for the
renovation of the users’ capabilities
Source: Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria
URL: http://hdl.handle.net/10757/550169
Resumen
¿Cuál es el valor pedagógico que tiene el Aula Virtual para los alumnos y docentes? El siguiente
trabajo presenta los resultados de un estudio longitudinal sobre la integración del Aula Virtual
(AV) en la universidad. Se analiza, desde una perspectiva comprensiva, los propósitos de uso
del AV en la un espacio formal y presencial de aprendizaje, como es caso de la Universidad
Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Se plantea reconocer su valor pedagógico; es decir, su
utilidad para los usuarios como herramienta de apoyo en su proceso de enseñanza-aprendizaje.
Este valor es reconocido desde la experiencia concreta del uso en un contexto de aprendizaje.
Para ello, el estudio se estructura en cuatro niveles de análisis complementarios: la evolución
del uso del AV en la UPC, la percepción sobre el uso de Tecnologías de la Información y de la
Comunicación (TICs) en la educación, los propósitos del empleo del AV y la percepción de su
valor pedagógico. Finalmente, se comenta cómo el AV es una herramienta que amplifica la
práctica pedagógica; considerando, sin embargo, que su sola presencia no implica
necesariamente una evolución de esta práctica, ya que se exige también la renovación de las
competencias de los usuarios.
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