jueves, 21 de julio de 2016

Arboviruses emerging in Peru: need for early detection of febrile syndrome during El Niño episodes

Carta al editor / Letter to editor
The presence of El Niño Southern Oscillation (ENSO) implies the presence of fluctuating rains in coastal areas and these changes influence the occurrence of febrile syndromes outbreaks. In Peru, Aedes aegypti is the vector responsible for various viruses such as the dengue, Zika, chikungunya, which is distributed in 18 Peruvian departments. These viruses cause similar clinical characteristics in the host and for this reason rapid, sensitive and specific diagnostic tests are needed so that the patient can receive timely treatment.


EDITORIAL: Elsevier B.V.
FECHA DE PUBLICACIÓN: JUL 2016

CITACIÓN:
Tantaléan-Yépez D, Sánchez-Carbonel J, Ulloa-Urizar G, Aguilar-Luis MA, Espinoza-Morales D, Silva-Caso W, Pons MJ, Valle-Mendoza Jd, Arboviruses emerging in Peru: need for early detection of febrile syndrome during El Niño episodes, Asian Pacific Journal of Tropical Medicine (2016), doi: 10.1016/j.apjtm.2016.06.018.


martes, 19 de julio de 2016

Tumor mucoso apendicular / Appendiceal mucous tumor

Los tumores mucosos apendiculares tienen baja incidencia y comúnmente se diagnostican en el estudio anatomo-patólogico después de la apendicectomía. Se reporta el caso de una mujer de 41 años de edad, con un cuadro clínico de ocho meses de evolución, caracterizado por dolor abdominal de tipo opresivo, difuso y de gran intensidad en el hemiabdomen inferior, acompañado de náuseas. Después de cinco meses de iniciado este cuadro clínico, se evidenció una masa en la fosa iliaca derecha; el dolor se agudizó e intensificó, y las náuseas continuaron, por lo cual fue remitida al hospital. En los exámenes practicados se observó una masa quística compleja abdomino-pélvica de origen indeterminado, y la tomografía computadorizada de abdomen fue sugestiva de mucocele apendicular. Con estos hallazgos, se optó por el tratamiento quirúrgico por laparotomía, consistente en hemicolectomía derecha, con resección parcial de íleon, epiplectomía, histerectomía y salpigooforectomía bilateral.

FECHA DE PUBLICACIÓN: MAR 2016

CITACIÓN:
Ángeles Pedro Diego, Vega Ximena, Palacios José. Tumor mucoso apendicular. rev. colomb. cir. [Internet]. 2016 Mar [citado 2016 Jul 04] ; 31( 1 ): 57-60. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-75822016000100008&lng=es.

Psychometric properties of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) in a cohort of peruvian pregnant women

STUDY OBJECTIVES: We sought to evaluate the construct validity and factor structure of the Spanish-language version of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) among pregnant Peruvian women. METHODS: A cohort of 642 women were interviewed at ≤ 16 weeks of gestation. During interview, we ascertained information about lifestyles, demographics, sleep characteristics, and mood symptoms. Stress induced sleep disturbance, depressive symptoms, and anxiety symptoms were evaluated using the Ford Insomnia Response to Stress Test (FIRST), Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9), and Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) assessment scales, respectively. Consistency indices, exploratory and confirmatory factor analyses, correlations, and logistic regressions were used. RESULTS: Both exploratory and confirmatory factor analyses indicated a three-factor solution: sleep quality, sleep efficiency, and sleep medication. We observed significantly positive correlations of the PSQI with the FIRST (0.42), the PHQ-9 (0.49), and the GAD-7 (0.46). Poor sleepers (PSQI global score > 5) had significantly increased odds of experiencing stress-induced sleep disturbance (odds ratio, OR = 3.57; 95% CI: 2.40, 5.31), depression (OR = 5.48; 95% CI: 3.58, 8.37), and generalized anxiety disorder (OR = 4.57; 95% CI: 3.08, 6.76). CONCLUSION: The Spanish-language version of the PSQI instrument was found to have good construct validity among pregnant Peruvian women. Consistent with some other studies, the PSQI was found to have a three-factor structure. Further assessment and validation studies are needed to determine whether the three, factor-specific scoring of the PSQI is favored over the PSQI global score in diverse populations.

FECHA DE PUBLICACIÓN: AGOSTO-2015
IDENTIDAD PUBMED: 25845902

CITACIÓN :
Psychometric Properties of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) in a Cohort of Peruvian Pregnant Women. 2015, 11 (8):869-77 J Clin Sleep Med


lunes, 11 de julio de 2016

Relación entre estilo de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de farmacia de la Universidad de Costa Rica / Relationship between learning style and academic performance in students of the pharmacy program at Universidad de Costa Rica


RESÚMEN : Los estilos de aprendizaje se pueden definir como el conjunto de rasgos que caracterizan la forma en que aprenden y procesan información las personas. El objetivo del presente estudio es establecer la relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes que cursaron el V año de la carrera de licenciatura en Farmacia de la Universidad de Costa Rica, durante los años 2011 a 2013. Se aplicó el Cuestionario de Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje. Se obtuvo que en relación con el promedio global, no existen diferencias entre preferencias para los estilos activo, reflexivo, teórico o pragmático. Los estudiantes no presentan un estilo de aprendizaje puro, sino una combinación de dos o más de estos, lo cual favorece el proceso de aprendizaje al tener más herramientas de adaptación a los requerimientos de los profesores, los cursos y la carrera.

DESCRIPCIÓN: Learning styles can be defined as the set of features that characterize the way people learn and process information. The aim of this study is to establish the relationship between learning styles and academic performance of students who completed the fifth year of the Pharmacy Program at Universidad de Costa Rica during the years 2011 to 2013. We applied the Honey-Alonso Learning Styles questionnaire. Regarding the overall mean, we obtained that there are no differences in the preference for an active, reflective, theoretical or pragmatic style. Students don’t have a pure learning style, but a combination of two or more of them, which favours the learning process as they have more tools to adapt to the teachers’, the courses’ and the study program’s requirements.


FECHA DE PUBLICACIÓN: DIC 2015
pdf: Full text / texto completo
ENLACES ADICIONALES:

CITACIÓN:
Cordero Garcia, E., Lizano Barrantes, C., Ortiz Ureña, A., & Arias Mora, F. (2015). RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLE AND ACADEMIC PERFORMANCE IN STUDENTS OF THE PHARMACY PROGRAM AT UNIVERSIDAD DE COSTA RICA. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 49-63. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.434


Validez estructural de la escala de autorregulación del aprendizaje para estudiantes universitarios / Structural validity of the learning self-regulation questionnaire for university students

RESUMEN: El objetivo del estudio fue obtener evidencias de validez de la estructura interna del Cuestionario de Autorregulación del Aprendizaje (Learning Self-Regulation Questionnaire; LSRQ) y verificar la invarianza métrica comparada con un estudio previo. Los participantes fueron 237 estudiantes universitarios de los tres primeros ciclos académicos de una universidad privada, procedentes de tres ciudades del Perú (dos del norte y una de Lima). El análisis se realizó mediante un análisis factorial semiconfirmatorio, especificando como matriz de comparación (a) la configuración derivada de un estudio previo, y (b) la estimación libre de las cargas factoriales. Los resultados indican que dos dimensiones representan satisfactoriamente la estructura del instrumento; pero la invarianza métrica respecto a un estudio previo no fue satisfactoria. La reespecificación del modelo, mediante la eliminación de dos ítems con problemas de complejidad factorial y la estimación libre de los ítems, obtuvieron resultados satisfactorios. Se discuten estos resultados en el marco de la interpretación de sus puntajes y la falta de invarianza métrica.

DESCRIPCIÓN: The study’s aim was to obtain evidence of validity of the Learning Self-Regulation Questionnaire (LSRQ) internal structure and to verify metric invariance compared with a previous research study. The participants were 237 university students from the first three academic semesters of a private university in three Peruvian cities (two in the North of Peru, and one in Lima). The analysis was performed by a semi-confirmatory factor analysis, specifying as comparison matrix: a) the configuration derived from a previous study, and b) the free estimation loadings factors. The results indicate that two dimensions represent the instrument structure satisfactorily; but the metric invariance compared to a previous study was not satisfactory. The re-specification of the model, by removing two items with factorial complexity problems and the free estimation of the items, was successful. These results are discussed so as to the interpretation of their scores and the lack of metric invariance.


FECHA DE PUBLICACIÓN: DIC-2015