martes, 19 de julio de 2016

Psychometric properties of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) in a cohort of peruvian pregnant women

STUDY OBJECTIVES: We sought to evaluate the construct validity and factor structure of the Spanish-language version of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) among pregnant Peruvian women. METHODS: A cohort of 642 women were interviewed at ≤ 16 weeks of gestation. During interview, we ascertained information about lifestyles, demographics, sleep characteristics, and mood symptoms. Stress induced sleep disturbance, depressive symptoms, and anxiety symptoms were evaluated using the Ford Insomnia Response to Stress Test (FIRST), Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9), and Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) assessment scales, respectively. Consistency indices, exploratory and confirmatory factor analyses, correlations, and logistic regressions were used. RESULTS: Both exploratory and confirmatory factor analyses indicated a three-factor solution: sleep quality, sleep efficiency, and sleep medication. We observed significantly positive correlations of the PSQI with the FIRST (0.42), the PHQ-9 (0.49), and the GAD-7 (0.46). Poor sleepers (PSQI global score > 5) had significantly increased odds of experiencing stress-induced sleep disturbance (odds ratio, OR = 3.57; 95% CI: 2.40, 5.31), depression (OR = 5.48; 95% CI: 3.58, 8.37), and generalized anxiety disorder (OR = 4.57; 95% CI: 3.08, 6.76). CONCLUSION: The Spanish-language version of the PSQI instrument was found to have good construct validity among pregnant Peruvian women. Consistent with some other studies, the PSQI was found to have a three-factor structure. Further assessment and validation studies are needed to determine whether the three, factor-specific scoring of the PSQI is favored over the PSQI global score in diverse populations.

FECHA DE PUBLICACIÓN: AGOSTO-2015
IDENTIDAD PUBMED: 25845902

CITACIÓN :
Psychometric Properties of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) in a Cohort of Peruvian Pregnant Women. 2015, 11 (8):869-77 J Clin Sleep Med


lunes, 11 de julio de 2016

Relación entre estilo de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de farmacia de la Universidad de Costa Rica / Relationship between learning style and academic performance in students of the pharmacy program at Universidad de Costa Rica


RESÚMEN : Los estilos de aprendizaje se pueden definir como el conjunto de rasgos que caracterizan la forma en que aprenden y procesan información las personas. El objetivo del presente estudio es establecer la relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes que cursaron el V año de la carrera de licenciatura en Farmacia de la Universidad de Costa Rica, durante los años 2011 a 2013. Se aplicó el Cuestionario de Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje. Se obtuvo que en relación con el promedio global, no existen diferencias entre preferencias para los estilos activo, reflexivo, teórico o pragmático. Los estudiantes no presentan un estilo de aprendizaje puro, sino una combinación de dos o más de estos, lo cual favorece el proceso de aprendizaje al tener más herramientas de adaptación a los requerimientos de los profesores, los cursos y la carrera.

DESCRIPCIÓN: Learning styles can be defined as the set of features that characterize the way people learn and process information. The aim of this study is to establish the relationship between learning styles and academic performance of students who completed the fifth year of the Pharmacy Program at Universidad de Costa Rica during the years 2011 to 2013. We applied the Honey-Alonso Learning Styles questionnaire. Regarding the overall mean, we obtained that there are no differences in the preference for an active, reflective, theoretical or pragmatic style. Students don’t have a pure learning style, but a combination of two or more of them, which favours the learning process as they have more tools to adapt to the teachers’, the courses’ and the study program’s requirements.


FECHA DE PUBLICACIÓN: DIC 2015
pdf: Full text / texto completo
ENLACES ADICIONALES:

CITACIÓN:
Cordero Garcia, E., Lizano Barrantes, C., Ortiz Ureña, A., & Arias Mora, F. (2015). RELATIONSHIP BETWEEN LEARNING STYLE AND ACADEMIC PERFORMANCE IN STUDENTS OF THE PHARMACY PROGRAM AT UNIVERSIDAD DE COSTA RICA. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 49-63. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.434


Validez estructural de la escala de autorregulación del aprendizaje para estudiantes universitarios / Structural validity of the learning self-regulation questionnaire for university students

RESUMEN: El objetivo del estudio fue obtener evidencias de validez de la estructura interna del Cuestionario de Autorregulación del Aprendizaje (Learning Self-Regulation Questionnaire; LSRQ) y verificar la invarianza métrica comparada con un estudio previo. Los participantes fueron 237 estudiantes universitarios de los tres primeros ciclos académicos de una universidad privada, procedentes de tres ciudades del Perú (dos del norte y una de Lima). El análisis se realizó mediante un análisis factorial semiconfirmatorio, especificando como matriz de comparación (a) la configuración derivada de un estudio previo, y (b) la estimación libre de las cargas factoriales. Los resultados indican que dos dimensiones representan satisfactoriamente la estructura del instrumento; pero la invarianza métrica respecto a un estudio previo no fue satisfactoria. La reespecificación del modelo, mediante la eliminación de dos ítems con problemas de complejidad factorial y la estimación libre de los ítems, obtuvieron resultados satisfactorios. Se discuten estos resultados en el marco de la interpretación de sus puntajes y la falta de invarianza métrica.

DESCRIPCIÓN: The study’s aim was to obtain evidence of validity of the Learning Self-Regulation Questionnaire (LSRQ) internal structure and to verify metric invariance compared with a previous research study. The participants were 237 university students from the first three academic semesters of a private university in three Peruvian cities (two in the North of Peru, and one in Lima). The analysis was performed by a semi-confirmatory factor analysis, specifying as comparison matrix: a) the configuration derived from a previous study, and b) the free estimation loadings factors. The results indicate that two dimensions represent the instrument structure satisfactorily; but the metric invariance compared to a previous study was not satisfactory. The re-specification of the model, by removing two items with factorial complexity problems and the free estimation of the items, was successful. These results are discussed so as to the interpretation of their scores and the lack of metric invariance.


FECHA DE PUBLICACIÓN: DIC-2015

La formación humanística y humanista en los estudiantes universitarios / The humanistic formation and the university students’ humanist



RESÚMEN:
La universidad prepara profesionales capaces de enfrentar los retos que se les imponen, pero esta no debe centrarse solo en lo científico-técnico, debe abarcar aristas esenciales para la adquisición de una cultura general. En la educación superior se desarrollan los procesos de docencia, investigación y extensión, este último tiene como soporte la promoción cultural, lo que influye en el desarrollo de la espiritualidad de los estudiantes, de su personalidad. En el artículo se reflexiona sobre una propuesta para favorecer la formación humanística y humanista de los estudiantes mediante el proceso extensionista que se desarrolla en el proyecto educativo universitario, lo que constituye su objetivo. En su elaboración se han empleado métodos de investigación del nivel teórico: Análisis y crítica de fuentes y el método Hermenéutico. Ambos propician la interpretación y análisis de criterios sobre el tema objeto de estudio, las valoraciones al respecto y la elaboración de las conclusiones.

DESCRIPCIÓN :

University trains professionals who are able to face the challenges imposed on them, but this training should not focus only on the technical and scientific areas, it should include topics that are essential for the acquisition of a general culture. Higher education develops the processes of teaching, research and outreach, the latter one supported on cultural promotion, which influences the development of the students’ spirituality, as well as their personality. This article offers a proposal to favor the students’ humanistic training through the outreach process that takes place in the university educational project. In the preparation of this article, theoretical research methods have been employed, such as analysis and criticism of sources, and the hermeneutical method. Both methods foster interpretation and analysis of the study topic criteria, assessment and conclusions.

FECHA DE PUBLICACIÓN: DIC 2015
ENLACES ADICIONALES:

CITACIÓN:
Hernández Infante, R., & Infante Miranda, M. (2015). THE HUMANISTIC FORMATION AND THE UNIVERSITY STUDENTS’ HUMANIST. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 77-88. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.405

Formación universitaria en psicología de la Religión y la espiritualidad: ¿necesidad o utopía? / University training in psychology of religion and Spirituality: a need or utopia?

RESúMEN:
La presente investigación teórica se ubica en el campo de la Psicología de la Religión y la Espiritualidad. Sus objetivos son analizar la formación que recibe el estudiante de psicología en este campo y las actitudes del docente encargado de su formación. Se reporta que de acuerdo a las investigaciones, la dimensión religiosa y espiritual es crucial en el desarrollo de la persona, por lo que se plantea la urgencia que los futuros psicólogos estén preparados para conocer cómo afectan variables como la fe en Dios, el bienestar espiritual, las creencias, convicciones y necesidades espirituales, estilos de afrontamiento, entre otros, al ser humano. Dado que la mayoría de las universidades latinoamericanas no brindan cursos de formación vinculados a este campo, se sugiere la revisión de las mallas curriculares para identificar los vacíos en la formación e incorporar cursos que permitan a los futuros psicólogos el cumplimiento cabal de sus funciones.

DESCRIPCIÓN :
This theoretical research is positioned within the field of Psychology of Religion and Spirituality. Its goals are to analyze the training received by psychology students in this field, as well as the attitudes of the instructors in charge of such training. Based on research, it is reported that the religious and spiritual dimension is critical in an individual’s development; consequently, it is of outmost importance that future psychologists be prepared to understand the way such variables as faith in God, spiritual well-being, beliefs, convictions and needs, and coping styles, among others, affect the human being. Since most Latin American universities do not offer training courses related to this field, a revision of curricula is suggested, so as to identify gaps in such training and include courses that will enable future psychologists to fully perform their duties.

FECHA DE PUBLICACIÓN: DIC 2015


CITACIÓN :
Salgado Lévano, A. (2015). UNIVERSITY TRAINING IN PSYCHOLOGY OF RELIGION AND SPIRITUALITY: A NEED OR UTOPIA?. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria [Digital Journal of University Teaching Research], 0(2), 89-103. doi:http://dx.doi.org/10.19083/ridu.9.442